Historik

M/Y Triton


Curt Borgenstam var bästa vän med Bertil Lindblad som ansågs under sin livstid vara en av Sveriges mest framstående motorhistoriker, med kunskaper av både teknisk och praktisk natur.

Curt Borgenstam och Bertil Lindblad.

Historik


Beställaren av M/Y Triton, Carl Hardeberg bad Curt Borgemstam att rita en båt i mahogny. Troligen för att använda som transport mellan Dalaröbryggan i Saltsjöbaden, Sandhamn samt hans landställe i Östergötlands skärgård.

 

Mariningengör Borgenstam satt vid ritbordet vid denna tid och ritade på motortorpedbåt av T42-serien och behövde en plattform att testa konstruktionen och funktionen av fören på hans mtb-projekt. M/Y Triton var perfekt för detta ändamål...!!

 

Curt Borgenstam hyrde ett stall på Svartviksringen 8 i Saltsjöbaden där han meckade sin Bugatti. Det kanske var därför hans lät Neglingevarvet, som bara ligger ett stenkast bort från Svartviksringen, att bygga M/Y Triton ca 1950.

 

Vi vet att M/Y Triton sedan finns på Spillersboda varv i mitten och slutet av 1960-talet, till stor del otäckt i alla väder. Men ca 1968 köpte så en man kallad Kjelle Propeller (för att han tillverkade just propellrar) M/Y Triton. Han ägde henne fram till ca 1976.

 

Cirka 1976-1981var Boris Thorin ägare och ca 1981-1988 blir Håkan Holgersson ägare.  Han nyttjade Triton först i ca 3 år, sedan stod båten på land i ca 3 år vid Kvisthamraviken. Triton gjorde under dessa år ca 38 knop med sina 180/190 hk, 2 * 357 Chrysler Hemi.

Mellan 1988-2009 ägdes M/Y Triton av Jan-Erik (Janne) Karlsson.


Han köpte den för 7.000 kr och på kvitton kan man läsa "1 st salongsbåt, mahogny såld befintligt skick (rutten båtten) med motor" och 250-drev."

 

Janne jobbade med Triton på land de första 13-15 åren. Triton var Jannes ögonsten och han jobbade året runt på båten. Hon sjösattes någon gång 2002/2004 vid Karl Johanssons varv, som var Tritons hemmahamn, vid Norrtäljevikens norra strand. Skrovet var vid sjösättning i utmärkt skick.

 

Janne fick upp Triton i 47 knop med sina dubbla turbo. Han jobbade med Triton, bla lyfte ur och demonterade motorn hösten 2008 och sedan avled han i februari 2009, då Föreningen Tritons Vänner köpte henne.